رشد ۱۵ درصدی صادرات ایران به ترکمنستان

رشد ۱۵ درصدی صادرات ایران به ترکمنستان

گل چرم: سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت از رشد 14.6 درصدی ارزش صادرات کالاهای غیر نفتی ایران به ترکمنستان طی 6 ماه نخست امسال، نسبت به نیمه سال 1402 آگاهی داد.


به گزارش گل چرم به نقل از ایسنا، سید روح اله لطیفی، سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت. معدن و تجارت ایران، در آستانه سفر رییس جمهور به ترکمنستان اظهار نمود: در سال ۱۴۰۲ بالاتر از یک میلیون و ۳۵۹ هزار تن کالای غیر نفتی ایرانی، به ارزش ۴۴۵ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۱۸۶ دلار به ترکمنستان صادر شد که ۲۲۸ هزار تن آن به ارزش ۱۱۷ میلیون دلار محصولات لبنی، کشاورزی و غذایی بود.
وی ادامه داد: در نیمه نخست سال جاری نیز بالاتر از ۷۰۲ هزار تن کالای غیر نفتی به ارزش ۲۳۹ میلیون و ۸۷۹ هزار و ۲۸۶ دلار، از کشورمان به کشور ترکمنستان صادر شد، که این میزان از نظر وزنی ۱۲.۱ درصد و از نظر ارزش ۱۴.۶ درصد از ۶ ماه نخست سال قبل بیشتر بوده است.
لطیفی درباب کالاهای صادراتی به ترکمنستان اظهار داشت: علاوه بر محصولات کشاورزی و غذایی، دارو، لوازم خانگی، مصالح ساختمانی، لوازم الکتریکی، تجهیزات صنعتی، پلاستیک، کالاهای مصرفی و ماشین الات به این کشور صادر گردیده است.
وی درباب واردات از ترکمنستان اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ بالاتر از ۳۸ هزار تن کالا به ارزش ۳۸ میلیون و ۶۵۷ هزار و ۴۴۶ دلار از ترکمنستان به کشورمان واردات کالا انجام شده است، برمبنای آمار گمرک، در نیمه نخست امسال نیز میزان واردات به ۱۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۲ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۶ دلار رسید که عمده کالاهای وارداتی منسوجات، پارچه و نخ بود.
او در آخر اظهار داشت: در سال ۲۰۲۳ حدود ۳.۵ میلیارد دلار کالا از سراسر دنیا به ترکمنستان فروخته شده که ایران با فروش ۴۴۵ میلیون دلار به این کشور، حدود ۱۲.۵ درصد از سهم بازار نیازمندی های ترکمنستان را به خود مختص کرده است.



1403/07/20
11:04:52
5.0 / 5
90
تگهای خبر: بازار , ساختمان , سفر , صادرات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
گل چرم