تضمین امنیت غذایی با هوش مصنوعی در سایه تغییر اقلیم

تضمین امنیت غذایی با هوش مصنوعی در سایه تغییر اقلیم

به گزارش گل چرم، رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به اینکه در ۴۰ سال قبل تولیدات بخش کشاورزی کشور بیشتر از ۴۰۰ درصد رشد داشته است، اظهار داشت: تغییر اقلیم،  الگوهای آب و هوایی و به دنبال آن الگوی تولید را در آینده تغییر خواهد داد و ما اگر بخواهیم امنیت غذایی پایدار را داشته باشیم، باید از تکنولوژی های جدید بهره ببریم.


به گزارش گل چرم به نقل از ایسنا، دکتر محسن مردی امروز در رویداد هوش مصنوعی در کشاورزی ضمن تسلیت شهادت مظلومانه سید شهیدان مقاومت شهید سید حسن نصرالله و سایر همرزمان ایشان بخصوص سردار سرافراز شهید نیلفروشان، اظهار داشت: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی یکی از ۲۱ مؤسسه و پژوهشگاه سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی است که با دارا بودن قریب به ۲۰۰۰ عضو هیات علمی و ۸۰۰۰ محقق و پشتیبان یکی از مهم ترین سازمان های تحقیقاتی جهان به حساب می آید.
وی با اشاره به اینکه قدمت برخی مؤسسات این پژوهشگاه به بیشتر از یک قرن می رسد، اظهار نمود: در ۴۰ سال قبل تولیدات بخش کشاورزی کشور بیشتر از ۴۰۰ درصد رشد داشته است که ۳۵۰ درصد این افزایش به واسطه زحمات بسیار زیاد همکاران ما در سازمان تات و کشاورزان و معاونت های اجرایی در وزارت جهاد کشاورزی بوده است که مهم ترین دلیل آن رسوخ دانش و افزایش بهره وری بوده است.
مردی ضمن اشاره به چالش های امروز ایران و جهان در قسمت کشاورزی، اظهار نمود: تغییر اقلیم، الگوهای آب و هوایی و به دنبال آن الگوی تولید را در آینده تغییر خواهد داد و ما اگر بخواهیم امنیت غذایی پایدار را داشته باشیم، ضروریست که الگوهای تولید را با شرایط جدید تطبیق دهیم تا بتوانیم غذای کافی سالم قابل دسترس را برای کشور تأمین نماییم.
رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی افزود: آن چیزی که خیلی امروز نیازش احساس می شود، تحلیل و نظریه پردازی برای پدیده هایی است که در آینده اتفاق می افتد، برای انجام این کار ما نیازمند داده های دقیق و تحلیل دقیق داده ها و اطلاعات هستیم.
وی با تکیه بر این که ما با تحلیل گذشته می توانیم آینده را خلق نماییم، خاطرنشان کرد: ما مجبور هستیم بزودی کشاورزی دقیق را عملیاتی نماییم و ضروریست از فناوری های مختلف هوش مصنوعی برای تهیه داده های دقیق با استفاده از ماهواره ها و حسگرها و همینطور استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی برای تحلیل و بررسی در همه مراحل از داشت، کاشت، برداشت و زنجیره تأمین ارزش استفاده نماییم.
مردی افزود: ما در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و سایر مؤسسات سازمان تات توجه ویژه به این مورد داریم، بگونه ای که درحال تاسیس دو پژوهشکده هوش مصنوعی و کلان داده هستیم.
وی ادامه داد: برای ایجاد این دو پژوهشکده رویکرد متفاوتی را دنبال می نماییم و یک شعاری داریم و می گوییم به جای تمایل به گل زدن خیلی علاقه مندیم در شادی بعد از گل شرکتهای خصوصی مشارکت نماییم و بر این اساس هم اکنون بیشتر از ۵۰ شرکت با پژوهشگاه همکاری می کنند.
رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از طریق اندازی مرکز نوآوری در آینده نزدیک اطلاع داد و اضافه کرد: در این مرکز ۴ شرکت مستقر می شوند و در این رویداد تلاش می نماییم با ۴۰ شرکتی که در زمینه هوش مصنوعی فعال می باشند و دارای تولید و ایده هستند، آشنا شویم و از ظرفیتهای آنها برای ارتقاء بهره وری در قسمت کشاورزی استفاده نماییم و اگر ضروری است در کشور در قسمت های سیاست گذاری و یا اجرا تغییرات صورت گیرد، آنها را پیگیری نماییم.



منبع:

1403/07/11
11:12:43
5.0 / 5
155
تگهای خبر: آموزش , تولید , جهاد كشاورزی , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
گل چرم