یك مسئول دولتی خبر داد؛

هدررفت سالانه ۱۶ تن خاک در هر هکتار

هدررفت سالانه ۱۶ تن خاک در هر هکتار

به گزارش گل چرم، رییس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری اظهار داشت: سالانه در هر هکتار 16 تن خاک در کشور از بین می رود که راه حل برون رفت از این وضعیت اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری است.



به گزارش گل چرم به نقل از مهر، امروز چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تور رسانه ای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی برگزار گردید. عطاالله ابراهیمی، رییس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مباحث در ارتباط با آبخیزداری و آبخوان داری در اسناد بالادست به صورت پررنگ از سیاست های کلی نظام تا تأکیدات رهبری آمده است.
وی اضافه کرد: برمبنای قانون باید تا سال ۱۴۰۴ با استفاده بهینه از منابع آب و بوسیله آبخیزداری و آبخوان داری ۱۵ درصد به حجم آب استحصالی کشور اضافه شود.
وی افزود: کشور با بحران هایی مانند تغییر اقلیم که به تبع آن کاهش منابع آبی رودخانه ها است، فرونشست زمین، فرسایش سالانه حدود ۱۶ تن خاک در هر هکتار و تولید رسوب، افت کمی و کیفی آب های زیرزمینی، تشدید فرسایش بادی، بهره برداری بی رویه از اراضی کشاورزی و… مواجه می باشد که توجه بیشتری در تحقیقات آبخیزداری را می طلبد.
ابراهیمی با اشاره به اینکه از ۶۰۹ آبخوان موجود کشور ۴۳۲ آبخوان وضعیت بحرانی دارد و این زنگ خطر بزرگی است که باید با مطالعات و تحقیقات مناسب از این بحران عبور نماییم.
این مسئول دولتی ضمن اشاره به سیلاب ها اظهار نمود: سهم سرانه منابع آبی در کشور کاسته شده و سیلاب ها روند تصاعدی داشته و سهم کشور از ۱۹۳ سیل در دهه ۴۰ به ۲ هزار مورد در دهه ۹۰ رسید.

راهکار برون رفت از وضعیت فعلی چیست

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور در ادامه سخنان خود اظهار داشت: یکی از راهکار ها برای جبران کسری منابع زیرزمینی و پیشگیری از هدر رفت ۱۶ تن خاک بطور سالانه در هر هکتار و البته پیشگیری از فرونشست ها باید پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری جدی تر گرفته شود.

اجرای یک پروژه کلان

ابراهیمی ضمن اشاره به یکی از طرح های اجرا شده در حوزه آبخیزداری اظهار داشت: پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور با همکاری بخش خصوصی طرح الگویی ایجاد کرد که ظرفیت اجرائی برای ۲۰ میلیون هکتار نواحی صنعتی و حوزه های بالادستی شهری با اقلیم های بالای ۳۰۰ میلی متر مکعب بارندگی دارد.
این مدیر دولتی افزود: دانش پژوهشکده به اضافه سرمایه گذاری بخش خصوصی الگویی برای امور اصلاحی و احیا جنگلها و تامین آب شد.
وی ضمن اشاره به کاشت انواع درخت و درختچه در این پروژه آبخیزداری، افزود: در جهت پیشگیری از سیلاب و محافظت از خاک در این پروژه کلان آبخیزداری انواع درخت مثمر بومی شامل بادام وحشی، عناب، پسته، انجیر، گل محمدی و گیاهان دارویی و… کاشته شده که نگهداشت درختان از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد.
رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور در انتها اظهار داشت: حدود ۴۰ میلیون هکتار از اراضی مرتعی تهیه طرح شده در چارچوب ماده قانون حفاظت و بهره برداری از اراضی جنگلی و مرتعی، ۲۰ میلیون هکتار لهاله مدیریت شده اما طرح هایی به این شکل وجود نداشته که با مشارکت بخش دولتی و خصوصی با ارزش اقتصادی بالا در حوزه آبخیزداری و آبخوان داری در کشور بوجود آمده باشد.


منبع:

1403/06/31
11:13:25
5.0 / 5
230
تگهای خبر: آموزش , تولید , جهاد كشاورزی , كشاورزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
گل چرم