وزیر جهاد كشاورزی دولت چهاردهم:
سیاست گذاری اصلی تامین امنیت غذایی مبتنی بر روش های دانش بنیان است
گل چرم: غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی دولت چهاردهم در برنامه های ارائه شده خود به مجلس شورای اسلامی بر تامین غذای سالم و با کیفیت برای آحاد جامعه با تکیه حداکثری به تولید داخل تاکید نمود.
به گزارش گل چرم به نقل از مهر، غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی دولت چهاردهم درباره ی برنامه های خود در بخش کشاورزی اظهار داشت: یکی از موانع اصلی و اساسی در راه توسعه بخش کشاورزی، موضوع آب است و مساله بسیار جدی، مهم و تکلیف قانونی حتی کاهش مصرف آب در این بخش است.
نوری اضافه کرد: در این جهت چاره ای جز توسعه شبکه های نوین آبیاری نداریم که بسیار مهم می باشد، تا حالا حدود سه میلیون هکتار اجرا شده و سه میلیون هکتار دیگر نیاز داریم که برای اجرای آن به ۱۵۰ همت اعتبار نیاز است و امیدوار هستم این اعتبار در قالب برنامه هفتم توسعه تامین شود.
وی درباره ی فاکتورهای ارائه شده در این بخش، اضافه کرد: هم اکنون سهم بخش کشاورزی از ارزش افزوده کل تولید ناخالص داخلی منفی ۱.۷ درصد است، بنا داریم آنرا به ۵.۵ درصد ارتقا بدهیم و ضریب خودکفایی در محصولات اساسی که امنیت غذایی ما به آنها بستگی دارد ۸۰ درصد است که بنا داریم آنرا به ۹۰ درصد برسانیم و در این جهت حدود ۲۰۰ اقدام مشخص در نظر گرفته شده است.
وزیر جهاد کشاورزی دولت چهاردهم با بیان اینکه، برنامه تقدیم شده برمبنای سفارش های رییس جمهوری، اسناد بالادستی حوزه کشاورزی و قانون اساسی، برنامه هفتم توسعه، همین طور اسناد بالادستی نظیر سیاست های ابلاغی در عرصه های مختلف در رابطه با بخش کشاورزی و همین طور قوانین مادری که در عرصه کشاورزی است، تنظیم شده است، اظهار داشت: بخش کشاورزی حالا به عنوان بخشی که زنجیره طولانی با ذی نفعان گوناگون دارد، یکی از بخش های مهم در کشور برای رسیدن به امنیت غذایی به عنوان یک رکن امنیت ملی است، در این برنامه بر دانش بنیان کردن بخش کشاورزی، روستا پایه کردن و کشاورز محوری در کنار زنجیره ها توجه ویژه شده است.
نوری با اشاره به سرمایه گذاری بسیار پایین در بخش کشاورزی اظهار داشت: فقط در بخش آب و خاک استهلاک سرمایه ۴۰ همت است، اما آن چه که سرمایه گذاری می نماییم حدود پنج همت است، یعنی حتی وضع موجود را نمی توانیم حفظ نماییم و نیاز به سرمایه گذاری بیشتری داریم که بطور قطع با کمک نمایندگان مجلس این امر محقق می گردد.
وی اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی برمبنای قانون تشکیل مصوب مجلس شورای اسلامی و سایر قوانین موجود و اسناد بالادستی، وظیفه مهم سیاست گذاری و نظارت بر اجرای برنامه ها، امور پژوهش و آموزش و ترویج برای حصول و تامین امنیت غذایی و رشد سرمایه گذاری در این بخش را بر عهده دارد و بدیهی است که وزیر با این حجم از وظایف و مسئولیت ها بدون داشتن اشراف کامل به بخش، هدف، راهبرد و سیاست، مدیریت و هماهنگی اقدامات اجرائی بوسیله اضلاع موجود در حکمرانی این قضیه نمی تواند به آن اهداف نائل شود.
نوری اظهار داشت: هدف اصلی من در دوره چهار ساله، جهت حصول به اهداف مندرج در اسناد بالادستی و آن چه که در این برنامه گفته شده است تامین امنیت غذایی به استناد اسناد بالادستی و همین طور پیاده سازی اصول حکمرانی خوب در زنجیره ارزش کشاورزی و غذا از منابع طبیعی و زیستی و پایه تا سلول مصرف کننده است.
وی درباره ی راهبردها و سیاست های مد نظر اظهار داشت: در بخش تامین غذا و ارتقای ضریب خودکفایی کالاهای اساسی و اقلام غذایی که مقرر است از ۸۰ درصد به ۹۰ درصد برسد، جهش سرمایه گذاری دولتی و غیردولتی در بخش کشاورزی بسیار لازم است و امیدواریم از روش های جدید تامین مالی و خصوصاً قانونی که بتازگی در مجلس شورای اسلامی تصویب شده بتوانیم استفاده نمائیم.
وزیر جهاد کشاورزی دولت چهاردهم درباره ی اتخاذ سیاست های حمایتی مؤثر و کارآمد در بخش کشاورزی اظهار داشت: کاهش سهم خام فروشی محصولات کشاورزی برای دستیابی به ارزش بالاتر، ارتقای فاکتورهای مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی است، بطور مثال حدود سه سال است برای موضوع پایه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی که تامین تراکتور برای کشاورزان است هیچ تسهیلاتی داده نشده که جز اقدامات فوری است.
وی اشاره کرد: در عرصه دسترسی فیزیکی و اقتصادی آحاد جامعه به غذا، همکاری سایر دستگاهها و بخش خصوصی نیاز است، و بر توسعه و تکمیل زنجیره های ارزش محصولات کشاورزی و کمک به افزایش دسترسی اقتصادی و بهره مندی عادلانه آحاد مردم خصوصاً اقشار لطمه پذیر به غذای کافی و مغذی، تاکید دارم و تلاش می کنم فقرا به آن قسمتی از غذا که بوسیله یارانه تامین می شود، دسترسی سهل داشته باشند.
وزیر جهاد کشاورزی دولت جدید درباره ی سلامتی و ایمنی غذا و برنامه های مشخص شده خود، اظهار داشت: یکی از موضوعات بسیار مهم اصلاح الگوی مصرف است که با کمک سایر دستگاهها انجام خواهیم داد بطور مثال در دو قلم کالای روغن و شکر که اتفاقاً وارداتی است (۹۰ درصد روغن و ۴۵ درصد شکر وارداتی است) بالاتر از ۱.۵ برابر شاخص تعیین شده در سند امنیت غذایی در کشور استفاده می نماییم و از طرف دیگر هزینه های سلامت و درمان را به خانوارها تحمیل می نماییم.
وی با اشاره به این که در حوزه کنترل فرسایش خاک وضعیت خوبی نداریم و باید به جد اقدامات مربوط به مدیریت یکپارچه حوزه آبخیز و توسعه آبخیزداری بیولوژیک را خصوصاً با مشارکت جوامع محلی پیش ببریم اظهار داشت: برنامه هایی برای توسعه اقتصاد دریا محور که یک موضوع مغفول مانده و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، اظهار داشت: برنامه ای در دست اجرا داریم تا بتوانیم بالاتر از ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر سواحل موجود در کشور استفاده بیشتری داشته باشیم.
نوری درباره ی اجبار مرغداران جهت استفاده از لاین مرغ آرین اظهار داشت: این که ما در این بخش خوداتکا باشیم خوب است و برنامه های اصلاح نژادی ما ادامه خواهد داشت و این که یک لاین که رقیب لاین های خارجی داشته باشیم لازم است و حتما آنرا دنبال خواهیم کرد اما با این سیاست که اجبار نماییم که لاینی که از نظر ضریب تبدیل و راندمان درجه پایینی دارد، مرغداران از آن بهره گیرند و از طرف دیگر ارز بدهیم تا نهاده های مورد نیاز از آمریکای جنوبی تامین و وارد کشور شود و مرغ آرین آنرا به فضولات تبدیل کند، با این مخالف هستم اما این که مرغ لاین را بصورت ملی و برای خودمان داشته باشیم حتما روی آن کار خواهیم کرد و پیش خواهیم برد.
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اشاره به بروز مشکلات ناشی از حذف ارز ترجیحی اظهار داشت: دامداران کوچک و عشایر از نظر تامین نهاده ها گرفتار مشکل شدند و دام مولد را از دست دادند و ما مجبور شدیم قسمتی از گوشت مورد نیاز خودرا وارد نماییم، به همین دلیل بنا داریم این بخش را تقویت کرده و رفع مشکلات دامداران را در اولویت قرار دهیم.
وی، درباره ی حفظ کاربری اراضی گفت: مرغوب ترین اراضی کشاورزی ما همین چهار تا پنج میلیون هکتار موجود در حاشیه روستاها و شهرها است، اگر از اراضی درست حفاظت نکنیم مطمئن باشید که نسل های آینده ما باید برای تامین غذای خود دست نیاز به سوی دیگر کشورها دراز کنند.
نوری با اشاره به وجود اختلاف بر سر ۳ میلیون هکتار از ۱۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی میان کشاورزان و منابع طبیعی قول داد این مشکل را تا ۲ سال آینده حل کند.
وزیر جهاد کشاورزی دولت چهاردهم اشاره کرد: بدین سبب ما باید از منابع پایه تولید که زمینهای حاصلخیز هستند حفاظت و اگر لازم شد قانون را در این مورد اصلاح نماییم، اما با رویکرد های واقع گرایانه و با این رویکرد که نیازهای واقعی بخش و کشاورز را ببینیم و قانون را متناسب سازی نماییم.
نوری پرداخت مطالبات گندم کاران، پایش محصولات و مصرف درست و بهینه کود و سم و پایداری انرژی و تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان را از دیگر برنامه های اولویت دار خود برشمرد.
وی، در بحث اصلاح ساختارها نیز اظهار داشت: اصلاح ساختار وزارت جهاد کشاورزی را تقویت و موضوع دانش بنیان را در ساختار وزارتخانه نهادینه می نماییم و با سیاست های ابلاغی برنامه هفتم توسعه وزارتخانه را چابک و متناسب با شرایط موجود می نماییم.
نوری قزلجه با اعلان اینکه در این دولت برنامه تشکیل سازمان پیشرفت و آبادانی روستایی و عشایری که یکی از وظایف مغفول مانده در ماده ۱ قانون وزارت جهاد کشاورزی و بسیار هم مورد تاکید دلسوزان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است را انجام می دهیم اظهار داشت: بهبود مدیریت کلان بخش کشاورزی با مشارکت تشکل های صنفی، تخصصی، فراگیر و نظام بهره برداری میسر است، من به مشارکت مردم معتقد هستم و هر توفیقی که در دوره خدمتی در وزارت جهاد کشاورزی داشتم ناشی از مشارکت های مردمی بوده است بطور مثال آبیاری تحت فشار مجموعه ای که ۱۸ - ۲۰ سال قبل تحت مدیریت من بود در کشور نمونه شد که آن موفقیت را مدیون توجه و مشارکت مردم هستم.
نوری قزلجه، مشارکت مردمی را مهم برشمرد و گفت: این مساله را بطور جدی در بخش کشاورزی دنبال خواهیم کرد.
وی همین طور هویت بخشی بخش کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: در بحث انحصار در واردات، با همین مکانیزم و دعوت از تشکل ها و ورود در این بازار بدنبال ساماندهی خواهم بود و در راستای اصلاح ساختار، جمع آوری و پردازش آمار، ضروریست که اقدام جدی شود تا این آمار دقیق شوند.
وزیر جهاد کشاورزی دولت جدید درباره ی تنظیم بازار محصولات کشاورزی که از دیگر مساله آنی و لحظه ای این وزارتخانه است، اظهار داشت: این مساله باید مورد توجه ویژه و جدی قرار بگیرد، اجرای دقیق قوانین در این زمینه خصوصاً قوانین تنظیم واردات محصولاتی مانند برنج و چای که تولید داخل دارند، باید قانون به دقت رعایت شود، برای اینکه نخست باید منافع تولید کننده داخلی تامین شود و بعد به فکر واردات باشیم.
نوری با بیان اینکه، محکم ترین وعده ای که به مردم و نمایندگان خانه ملت می توانم بدهم این است که مدیریت مبتنی بر پاک دستی، کارایی و سلامت مبتنی بر روحیه جهادی را در وزارت جهاد کشاورزی پیاده کنم، اظهار داشت: باید بگویم بنده با فساد هیچ نسبتی نداشتم، اما با فساد ستیزی و پاک دستی نسبتی دیرینه دارم، در هر کجا که خدمت کردم از شروع خدمتم مشی ام پاک دستی و فساد ستیزی بوده و یک مورد خلاف بر این، چه در اجرا و چه در کمیسیون کشاورزی اتفاق نیفتاده است و این با اهمیت ترین وعده ای است که در مجلس شورای اسلامی می توانم بدهم.
نوری اضافه کرد: این امر نیاز به پول، اعتبار و ربطی به تحریم ندارد و مدیریت مبتنی بر پاک دستی و سلامت و کارایی و روحیه جهادی را در وزارت جهاد کشاورزی با کمک همکاران آنجا برقرار خواهم کرد و این وعده را محکم می دهم.
نوری قزلجه افزود: در این جهت از نیروهای پاکدست وزارت جهاد کشاورزی با قدمت بالا و روحیه جهادی استفاده خواهد شد، همه برنامه ها را با کمک آنها پیش خواهم برد و حتما به مشکلات معیشتی این مجموعه توجه خواهم داشت.
اهم برنامه های وزیر جهاد کشاورزی دولت چهاردهم
مهم ترین اهداف برنامه نوری قزلجه برای اجرا در بخش کشاورزی به شرح زیر است:
(۱) ارتقا ضریب خودکفایی کالاهای اساسی و اقلام غذایی بوسیله کاهش خلأ عملکرد، کاهش تلفات و ضایعات، اجرای الگوی بهینه کشت در قالب آب قابل برنامه ریزی، اصلاح الگوی مصرف مواد غذایی و افزایش ضریب نفوذ دانش و فناوری در طول زنجیره ارزش
(۲) افزایش ضریب خودکفایی نهاده های مورد نیاز با نفوذ دانش و فناوری و بسترسازی برای مشارکت بیشتر بخش غیر دولتی
(۳) جهش سرمایه گذاری دولتی و بخش غیر دولتی در بخش کشاورزی و غذا بوسیله افزایش سهم سرمایه گذاری دولتی از کل سرمایه گذاری کشور و فراهم سازی بستر و محیط سرمایه گذاری بخش خصوصی با اعطای تسهیلات و مشوق های تولید و ایجاد سودآوری در بخش
(۴) اتخاذ سیاست های حمایتی مؤثر و کارآمد از بخش کشاورزی بوسیله یکپارچه سازی و هدفمندسازی سیاست های حمایتی نتیجه گرا از بخش کشاورزی همچون تقویت مدیریت مخاطرات (ریسک) و صندوق های حمایتی، یارانه نهاده ها و تسهیلات
(۵) ایجاد ارزش افزوده بالاتر از بقایا و ضایعات و تلفات بوسیله توسعه فناوری های بازیافت ارزش
(۶) کاهش سهم خام فروشی محصولات کشاورزی بوسیله توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی
(۷) ارتقا فاکتورهای مکانیزاسیون و صنایع فرآوری محصولات کشاورزی بوسیله بکارگیری تکنولوژی های جدید، سامانه های هوشمند و توسعه شرکت های خدمات فنی و تخصصی غیر دولتی در بخش کشاورزی
(۸) کارآمد سازی سیاست های تجاری و حمایت های مرزی بوسیله اصلاح قوانین و مقررات، ایجاد ثبات در سیاست ها، مهار قاچاق، استفاده از ظرفیتهای تولید کشت فرا سرزمینی و توسعه دیپلماسی غذایی
(۹) توسعه و تکمیل زنجیره های ارزش محصولات کشاورزی بوسیله مشارکت بخش غیر دولت
(۱۰) کمک به افزایش دسترسی اقتصادی و بهره مندی عادلانه آحاد مردم خصوصاً اقشار لطمه پذیر به غذای کافی و مغذی بوسیله کنترل تورم، توزیع مناسب درآمدها، حمایت های هدفمند و ارتقای کارآیی بازار
(۱۱) تلاش و کمک به سایر دستگاه های اجرائی در اصلاح الگوی مصرف غذا و کاهش سو تغذیه با افزایش سواد و تنوع غذایی
(۱۲) ارتقای سطح ایمنی، سلامت و کیفیت غذا در طول زنجیره ارزش با استانداردسازی، پایش، نظارت و برند سازی
(۱۳) حکمرانی کارآمد آب بوسیله مدیریت جامع حوضه های آبخیز، تعادل بخشی به سفره های آب زیرزمینی و منابع آب سطحی، همکاری با سایر ارکان و دستگاه های اجرائی ساماندهی چاه های غیرمجاز، استفاده از منابع نامتعارف آب، ارتقای راندمان و راندمان آب و توسعه آبخیزداری و آبخوان داری
(۱۴) سازگاری با پدیده تغییر اقلیم بوسیله استقرار کشاورزی حفاظتی، دقیق و هوشمند به تغییرات اقلیمی
(۱۵) پایدارسازی توان اکولوژیک زیست بوم با صیانت از تنوع زیستی و منابع طبیعی و احیا عرصه های تخریب یافته
(۱۶) کنترل فرسایش خاک با مدیریت یکپارچه حوضه آبخیز و توسعه آبخیزداری بیولوژیک با مشارکت جوامع محلی
(۱۷) ارتقا ماده آلی خاک برای افزایش حاصلخیزی و کاهش آلودگی خاک توسط بهره برداران
(۱۸) حفظ کاربری اراضی کشاورزی بوسیله جلوگیری از خرد شدن، ایجاد نظام انگیزشی لازم برای یکپارچه سازی مدیریتی اراضی و پایش و نظارت هوشمند حفظ کاربری اراضی
(۱۹) ارتقا زیست بوم نوآوری ملی بخش کشاورزی بوسیله افزایش اثربخشی نظام آموزش، پژوهش و فناوری بخش کشاورزی با تأکید بر بازتعریف نقش دولت و افزایش نقش بخش غیردولتی
(۲۰) اصلاح ساختار و مدیریت یکپارچه امنیت غذایی بوسیله اصلاح ساختار وزارت جهاد کشاورزی و ایجاد نظام مدیریت جامع، کارآمد، مشارکت پذیر، تحول گرا و پاسخگو درباب امنیت غذایی و توسعه نظام هوشمند سنجش، پایش و ارزیابی مستمر فاکتورهای در رابطه با امنیت غذایی
(۲۱) بهبود مدیریت کلان بخش کشاورزی با مشارکت تشکل های صنفی و تخصصی فراگیر و اصلاح نظام بهره برداری با توسعه مشارکت تشکل ها
(۲۲) هویت بخشی به فعالیت کشاورزی با تقویت نظام تعیین صلاحیت حرفه ای، توانمندسازی منابع انسانی بخش
(۲۳) اصلاح ساختار جمع آوری، پردازش و انتشار آمارهای بخش کشاورزی مبنی بر اطلاعات ثبتی
(۲۴) توجه به مسئله توسعه روستایی و عشایری به عنوان یک وظیفه فراموش شده مندرج در قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی
وی همین طور مصمم است برخی مسائل بخش کشاورزی را در کوتاه مدت و فوری حل کند، مواردی از جمله:
۱. پرداخت مطالبات کشاورزان و گندم کاران و کلزاکاران
۲- تعیین و اعلام قیمت های تضمینی سال زراعی ۱۴۰۴-۱۴۰۳
۳- تامین کودهای شیمیایی و بذر برای شروع سال زراعی آینده
۴- تامین یارانه های پرداختی برای بذر و کود
۵- بازسازی سریع گله های مولد دام و افزایش تولید گوشت قرمز
۶- حفظ میزان جوجه ریزی و برنامه ریزی عرضه مرغ باتوجه به ایام پیشرو
۷- اصلاح سریع ساختار وزارت جهاد کشاورزی بمنظور چابک سازی و خدمت رسانی سریع تر
۸- تسریع در توافقات تجاری بمنظور توسعه تجارت و صادرات
۹- تامین ارز نهاده های دام و طیور و تکمیل ذخایر راهبردی کالاها ۱۰- توزیع سریع نهاده های وارداتی
۱۱- تدوین برنامه های اجرائی و بخشنامه های قانون برنامه هفتم پیشرفت
از متن برنامه پیشنهاد شده نوری قزلجه به مجلس چنین بر می آید که وی در نظر دارد رئوس اقدامات اصلی خودرا بر موارد زیر استوار کند:
۱. ایجاد تعامل و تعادل بین سه ضلع اصلی حکمرانی زنجیره ارزش کشاورزی و غذا یعنی: بخش خصوصی (تولیدکنندگان و فعالان زنجیره ارزش کشاورزی و غذا) به عنوان ذی نقشان و ذی نفعان؛ مردم (مصرف کنندگان) به عنوان ذی نفعان؛ و سیاست گذار (حاکمیت و دولت) به عنوان ذی نقش
۲. باور، التزام و عمل به اصول حکمرانی خوب از دید علمی و همین طور آموزه های حضرت علی (ع) در نهج البلاغه شامل: شفافیت، حاکمیت قانون، افزایش مشارکت بخش خصوص و مردم، پاسخگویی، مسئولیت پذیری، اثر بخشی و کارآیی، برابری و فراگیر بودن، کاهش تعارض منافع بوسیله اجماع و وفاق جمعی
۳. حرکت در راه گفتمان دولت و میثاق دکتر مسعود پزشکیان با ملت شریف ایران
۴. باور و اعتقاد راسخ به مسؤلیت جمعی دولت و هم افزایی در درون آن و کمک به بخش های دیگر در مواقع لزوم
۵. تعامل و هماهنگی کامل با بخش های مرتبط و نزدیک نظیر: آب و انرژی، محیط زیست، بهداشت و سلامت غذا و صنایع وابسته پسین و پیشین و تجارت
۶. اولویت بندی امور، برنامه محوری و توجه ویژه به برنامه های کوتاه مدت، میان مدت (برنامه هفتم پیشرفت) و بلندمدت (سند امنیت غذایی دانش بنیان)
۷. حل و فصل اختلافات ارضی منابع طبیعی با مستثنیات مردم در اجرای قانون رفع موانع تولید
۸. تکمیل سند دار کردن اراضی کشاورزی
۹. تکمیل توسعه زنجیره ارزش کشاورزی و غذا
۱۰. ایجاد ثبات و آرامش در بازار نهاده ها و محصولات کشاورزی و غذایی به نظم درآوردن واسطه هایی که به ارزش محصول در طول زنجیره ارزش می افزایند و حذف واسطه های غیر ضرور و افزاینده هزینه
۱۱. ارتقای راندمان کل عوامل تولید کشاورزی بوسیله توسعه علم و فناوری در بخش و توسعه تحقیقات تقاضا محور
۱۲. اصلاح، کوچک سازی و چابک سازی ساختار وزارت جهاد کشاورزی بوسیله تمرکز زدایی و تسهیل فرآیندها و چابک سازی باتوجه به قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی و برنامه هفتم پیشرفت
۱۳. شایسته گزینی و شایسته سالاری و توجه به تناسب تخصص و تجربه با سمت و پست در انتخاب مدیران ستادی تا مرکز خدمات جهاد کشاورزی با رعایت اصل کاهش تعارض منافع و اصول حکمرانی خوب و بهره مندی از تمام ظرفیت کارشناسی و اجرائی داخل مجموعه وزارت جهادکشاورزی در راستای ایجاد همدلی و هم افزایی و تعاملات سازنده درون بخشی در راستای اهداف سازمانی بوسیله انتخاب مدیران باتجربه، استفاده از نخبگان درون و برون وزارت جهاد کشاورزی (آشنا به بخش کشاورزی و نیازهای آن)
۱۴. توجه ویژه به برنامه ریزی در طول زنجیره ارزش بمنظور تامین ذخایر راهبردی کالاهای اساسی توسط دولت و بخش خصوصی و واگذاری امور تصدیگری زنجیره ارزش به بخش خصوصی و فعالان و صاحبان زنجیره ارزش
۱۵. برنامه ریزی برای توسعه تجارت کشاورزی و غذا بوسیله ایجاد تنوع در مبادی و مقاصد وارداتی و صادراتی بوسیله توسعه توافقنامه های تجاری و همکاریهای منطقه ای و رفع موانع دست و پاگیر تجارت کشاورزی و غذا
۱۶. توجه به توسعه عمودی بخش کشاورزی و غذا بویژه کشت های متراکم (گلخانه ای و …) و عدم توسعه افقی باتوجه به محدودیت منابع آب و شرایط اقلیمی
۱۷. هماهنگی تصمیمات مهم پیش از اجرا با رییس جمهور محترم و هیأت وزیران
۱۸. توجه ویژه به بهره برداران و ذی نفعان زحمتکش بخش کشاورزی و جلب مشارکت آنها در تصمیم گیری ها و جایگزینی «کشاورز محوری» بجای «کشاورزی محوری»
۱۹. تلاش در راستای تامین منابع مالی لازم بمنظور حصول رشد ۵/۵ درصدی ارزش افزوده بخش کشاورزی در آخر سال برنامه هفتم پیشرفت
۲۰. مبنا قراردادن توسعه کشاورزی روستا پایه با توسعه و پیشرفت پایدار روستایی و عشایری
منبع: گل چرم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب