دست به یكی خودروسازان اروپایی كه گران تمام می شود
به گزارش گل چرم شركت های خودروسازی بی ام و، دایملر و فولكس واگن به تبانی و همكاری برای دستكاری در میزان انتشار آلایندگی خودروهای خود متهم شده اند كه در صورت اثبات صحت این ادعا، نام و آوازه آنها به شدت زیر سوال خواهد رفت.
به گزارش گل چرم به نقل از ایسنا، بر مبنای تحقیقات و پژوهش های صورت گرفته تحت نظر مقامات اتحادیه اروپا، شركت های خودروسازی بی ام و، دایملر (شركت مادر مرسدس بنز) و فولكس واگن به تبانی و همكاری برای دستكاری در نمایش میزان انتشار آلایندگی خودروهای دیزلی خود متهم شده اند.
در سال ۲۰۱۵ میلادی رسوایی پرونده خودروهای آلاینده فولكس واگن آلمان برای اولین بار در ایالات متحده آمریكا افشا شد چون كه بعد از آزمایش های صورت گرفته مشخص شد نرم افزار مدیریت میزان آلایندگی موتور خودروهای دیزلی این شركت در آمریكا دستكاری شده بود.
فولكس واگن بعد از اعتراف به تقلب، به پرداخت ۴.۳ میلیارد دلار جریمه محكوم شد و هنوز هم با مشكلات حقوقی در آلمان، آمریكا و سراسر جهان مواجه می باشد. این شركت ۲۲ میلیارد یورو را برای پرداخت خسارات حاصل مختص كرده است و همچنان هم به ایجاد آلودگی در محیط زیست در جهان متهم است.
پس از رسانه ای شدن این رسوایی موسوم به دیزل گیت، شركت های دیگر همچون آئودی و پورشه هم به این افترا شناخته و عرضه شدند كه پس از آن با مشكلات و مسائل حقوقی متعددی دست و پنجه نرم كردند.
اما حالا اخبار انتشار یافته در وب سایت arstechnica از آن حكایت می كند كه مقامات اتحادیه اروپا با جدیدترین تحقیقات دریافته اند كه این سه شركت بزرگ خودروسازی در اروپا از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ میلادی با یكدیگر در زمینه كاهش عدد و میزان انتشار آلایندگی خودروهای بنزینی و دیزلی خود تبانی و همكاری كرده اند و گفته می شود كه این دست كاری ها بیشتر توسط مهندسان و متخصصان پورشه و آئودی صورت گرفته است.
اتحادیه اروپا با انتشار گزارشی كه در آن نام ماده و محلول جدیدی با عنوان ADblue ذكر شده است، انگشت افترا را به سمت و سوی این سه شركت بزرگ خودروسازی نشانه گرفته است. این ماده یك محلول شیمایی برای كاهش میزان اكسید نیتروژن خروجی از پیشرانه های دیزلی است.
مارگارت وستگر، نماینده بخش سیاست گذاری رقابتی در اتحادیه اروپا در این خصوص می گوید: شركت های مختلف می توانند برای افزایش سطح كیفی محصولات و خط تولید خود با یكدیگر همكاری كنند اما قوانین و مقررات مربوط به سیاست گذاری های رقابتی اروپا به آنها این اجازه را نمی دهد كه با هدف و انگیزه ای بجز این مساله با یكدیگر همكاری و به اصطلاح تبانی كنند.
ایشان در ادامه سخنانش اضافه كرد: این سه خودروساز قادر خواهند بود اعتراضات خویش را به صورت كتبی بیان كرده و در انتها این فرآیند در صورتیكه نمایندگان مربوطه در اتحادیه اروپا به این نتیجه برسند كه شواهد كافی برای اثبات ادعای آنها وجود ندارد، آنها موظف خواهند بود ۱۰ درصد از كل درآمد حاصل از فروش جهانی خویش را بعنوان جریمه پرداخت كنند. لازم به ذكر است كه درآمد حاصل از فروش شركت های بی ام و، دایملر و فولكس واگن به ترتیب مبلغی معادل ۱۰۹، ۱۸۷ و ۱۹۵ میلیارد دلار بوده است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب