در گفت وگو با گل چرم مطرح شد

ایده های استارت آپی کلید رهایی صنعت دریایی از چالش ها

ایده های استارت آپی کلید رهایی صنعت دریایی از چالش ها

به گزارش گل چرم مدیر توسعه فناوری های دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن اشاره به چالش های صنعت دریایی کشور اظهار داشت: مطالعات ما نشان داده است صنایع دریایی ایران با عنایت به دارابودن پتانسیل مناسب، بدون نوآوری، روزگار گذرانده است و به شدت محتاج ذهن­ های کنجکاو و چالاک است و در این راه استارت آپ هایی که در این عرصه شکل گرفته اند می توانند گره گشای مسائل این صنعت باشند.


روح الله ارجمندی در گفتگو با ایسنا، اظهار داشت: با عنایت به این­که در سالهای اخیر یکی از مأموریت ها و جهت گیری های اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کمک به توسعه زیست بوم شرکتهای نوپا و شرکتهای دانش بنیان بوده است، شناسایی جهت گیری های این شرکت ها از یک سو و شناخت موضوعات و چالش های راهبردی کشور از طرفی می تواند به راهنمایی مسیرهای جدید برای شکل گیری و رشد این­گونه شرکت ها کمک نماید. بنابراین، یکی از رسالت های معاونت علمی هدایت و بازگشایی مسیرهایی جدید برای اکوسیستم شرکتهای نوپا و دانش بنیان بوده تا هم اثرات اقتصادی و هم اثرات اجتماعی آنها را به حداکثر برساند.
وی اظهار نمود: بر این اساس طرح آینده نگاری ملی که دبیرخانه آن در معاونت علمی و فناوری مستقر است، تلاش دارد ضمن بررسی الگوهای نوین کسب وکارهای نوپا در سطح جهانی و مقایسه آن با رفتارهای شرکتهای نوپای ایرانی، بر حوزه های نوینی متمرکز شود که می توانند بیشترین تاثیرات اجتماعی را علاوه بر دستاورد اقتصادی داشته باشند.
ارجمندی ضمن اشاره به جزئیات این برنامه، خاطرنشان کرد: در این طرح بعد از انجام مطالعات مقدماتی و مرور تجربیات سایر کشورها، انجام برنامه ملی آینده ­نگاری علم و فناوری توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیشنهاد و با پیگیری این طرح در شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری، برپایه مصوبه هیات وزیران، اجرای این برنامه بر عهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بعنوان دبیرخانه این برنامه قرار گرفت و دبیرخانه برنامه ملی آینده ­نگاری در جهت هدف اصلی خود در عرضه تصویری شفاف از آینده به ذی نفعان سطوح مختلف و توسعه تفکر حامی اکوسیستم استارت ­آپی، با ابزارهای مختلفی مبادرت به گفتمان ­سازی پیرامون توسعه اکوسیستم استارت ­آپی کرده است.
به قول وی در این طرح، با استفاده از رویکرد ترازیابی و شناخت مهم ترین روندهای حاکم بر تحولات اکوسیستم های استارت آپی تلاش شده است که مسیرهای جدیدی برای شرکتهای نوپا و دانش بنیان ایرانی شناسایی و معرفی شوند.
مدیر توسعه فناوری های دریایی معاونت علمی، فاز اول این طرح را، مطالعه درباره حوزه ­های استارت آپی مسئله محور دانست که شامل "بازار حمل و نقل سوخت در زمینه دریایی"، "بازار حمل و نقل دریایی"، "عملیات و نگهداری کشتی"، "مسیریابی کشتی"، "مدیریت خدمه کشتی"، "بهینه ­سازی زنجیره تأمین کالاها"، "مدیریت بنادر"، "امکانات کاربردی فناوری"، "تکنولوژی نوآوری محصول" و "خدمات شبکه های مالی بیمه" می شود و در چارچوب گزارش های مجزا تولید و عرضه شده است.
وی ضمن اشاره به اهمیت دریا و نقش آن در اقتصاد و زندگی امروز مردم دنیا، تصریح کرد: منافع کشورهای صاحب دریا ارتباطی مستقیم با نیازمندی ها، توانایی ها و فرهنگ آنها دارد و در واقع سیاست دریایی آن کشورها برپایه این مشخصات تدوین می شود. این سیاست ها در چارچوب راهبرد دریایی کشورها تبیین می شود و اهداف اقتصادی، سیاسی و نظامی را به دنبال دارد و دستیابی به هر یک از اهداف بستگی به میزان به کارگیری صحیح و مؤثر نیروی انسانی، ابزار و تجهیزات و قوانین و مقررات دارد. این در حالیست که حوزه دریا برای شکوفایی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بعنوان یکی از سه رکن اصلی پیشران قدرت کشور، از توجه کافی برخوردار نبوده و با مسائل گوناگونی روبرو است.
ارجمندی با تکیه بر این که با شناسایی مسائل اصلی حوزه دریا و عرضه راهکار، میتوان این مسائل را پوشش داد، اضافه کرد: در این راستا استارت آپ ها قادر هستند تا در این عرصه در جهت ارتقاء وضعیت کنونی فعالیت داشته و سبب رفع این گونه مسائل باشند؛ چون که این تیم ها ایده یا فکر را با نوآوری، توسعه و اعتباربخشی به یک محصول یا خدمت، به حقیقت تبدیل می کند و می توانند یک مدل تجاری مقیاس پذیر با پتانسیل بالا برای ایجاد اشتغال ارائه نمایند.
وی به بیان صنایع و فناوری های دریایی در زیست بوم فناوری پرداخت و با اشاره به اینکه صنعت ساخت و تعمیر شناورها یکی از صنایع استراتژیک است که می تواند عامل توسعه صنعتی و اقتصاد هر کشور و زمینه ای برای رشد صنایع جانبی باشد، اضافه کرد: بر این اساس طی سالهای اخیر رقابت سنگینی بر سر تصاحب سهم بیشتر از بازار ساخت و تعمیر کشتی وجود داشته، بگونه ای که کشورهای چین، کره و ژاپن در سالهای گذشته نزدیک به ۹۰ درصد تناژ ساخت کشتی را به خود اختصاص داده اند.
وی ضمن اشاره به اهمیت مدیریت بنادر کشور، با اشاره به اینکه بنادر حلقه های استراتژیکی هستند که به منظور تسهیل جریان کالا در عرصه بین المللی، بعنوان بخش مهمی از یک شبکه گسترده لجستیک، تجارت و تبادل اطلاعات بین نقاط و یا مناطق جغرافیایی دور و نزدیک را فراهم می کنند، اضافه کرد: ازاین رو مدیریت بندر برای سازماندهی، نظارت و عملکرد بنادر لازم و ضروری است؛ چون که در بنادر محموله ها، کشتی ها، فضاهای اجاره ای، انبارها و اسکله های بارگیری قرار داشته که نیازمند مدیریت کارآمد است. درواقع با مدیریت صحیح و تسهیل در امور بندری میتوان جایگاه کشور را در تجارت جهانی ارتقاء داد.
ارجمندی با تکیه بر این که بر این اساس مهندسی و فناوری دریا لازمه توسعه دریایی و بهره برداری از منابع و امکانات دریایی در هر کشور به حساب می آید، اظهار نمود: ایران منابع مهم و ارزشمندی در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان دارد. وجود ذخایر عظیم هیدروکربنی نفت و گاز، برخورداری از منابع پرارزش پروتئینی و زیستی، وجود جاذبه های منحصر به فرد گردشگری و همینطور برخورداری از جزایر متعدد، بر اهمیت توسعه فناوری و مهندسی دریا دلالت می کند. همینطور توسعه و ارتقاء حمل و نقل دریایی و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر دریایی از دیگر موضوع هایی هستند که مستلزم توسعه مهندسی و فناوری در دریا هستند.
مدیر توسعه فناوری های دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری زنجیره فعالیتهای استارت آپی حوزه صنایع دریایی را شامل "بازار حمل و نقل سوخت در زمینه دریایی"، "عملیات و نگهداری کشتی"، "مسیریابی کشتی"، "مدیریت خدمه کشتی"، "بهینه سازی زنجیره تأمین کالاها"، "مدیریت بنادر"، "امکانات کاربردی فناوری"، "تکنولوژی نوآوری محصول" و "خدمات شبکه های مالی بیمه" دانست.
ارجمندی به بیان چالش های حوزه دریایی پرداخت و افزود: مقررات در ارتباط با سوخت رسانی به کشتی ها و انبار سوخت در شناورها، نوسان قیمت نفت خام، سمیت بالای بنزین، پیدایش دائمی نشت و بالا بودن هزینه های تعمیر همچون چالش های این حوزه به حساب می آید.
وی به مطالعات انجام شده در زمینه تجربیات جهانی برای مشارکت استارت آپ ها در حل چالش های این صنعت اشاره و تصریح کرد: "مواد پیشرفته"، "پلتفرم های آنلاین"، "بلاکچین"، "هوش مصنوعی"، "تحلیل کلان داده ها"، "اتوماسیون و رباتیک" و "اینترنت اشیا" همچون فناوری های مطرح در استارت آپ های حوزه صنایع دریایی است.
وی تصریح کرد: استارت آپ ها با نوآوری منحصر به فرد، ارزش آفرینی می کنند؛ ازاین رو این واحدهای کارآفرین در جستجوی چالش ها و فرصت های موجود در بخش های متعدد اقتصادی بوده و با راهکارهای نوآورانه ارزش تولید می کنند. به تعبیر دیگر میتوان استارت آپ ها را نوعی نگاه متفاوت به حل مسائل دانست.
ارجمندی اظهار نمود: در این نوع نگاه، آغازی کوچک با تعداد کمی نیروی انسانی، بدون پول یا سرمایه ای اندک ولی مدل کسب و کاری هوشمندانه و منحصر به فرد که در خلال زمان به تدریج اصلاح می شود و رشد نمایی مدنظر است. این نوع نگاه می تواند به نوآوری انفجاری منجر شود که خود سبب پدیدآمدن شرکتهای بزرگی شده است.
وی تصریح کرد: سیاست ها و برنامه های دولت در جهت تقویت بخش دریایی، در چارچوب واسپاری امور به بخش خصوصی است که امیدواری و انگیزه در فعالان و کارآفرینان این حوزه بوجود آورده است. بنابراین استارت آپ ها، نقش بی بدیلی در تأمین و رفع نیازهای کشور دارند و می توانند در حوزه دریا، برای کشور درآمدزایی کنند.
مدیر توسعه فناوری های دریایی معاونت علمی تصریح کرد: در جمهوری اسلامی ایران باآنکه استارت آپ ها در بخش صنعت و خدمات به خوبی شکل گرفته، اما حوزه دریا از این مورد بهره چندانی نبرده است؛ در حالیکه این مورد می تواند مزایای فراوانی برای این حوزه در برداشته باشد. صنایع دریایی ایران با عنایت به دارابودن پتانسیل مناسب که بدون نوآوری چندان خاصی روزگار گذرانده است، به شدت محتاج ذهن­ های کنجکاو و چالاکی است که با کنکاش در حوزه دریا از گره گاه های آن رازگشایی کرده و راهکارهای نوآورانه مبتنی بر تکنولوژی های نو ارائه نمایند. امروزه برای تمامی فعالیتهای استارت آپی حوزه صنایع دریایی که در این گزارش ذکر شد، استارت آپ با ایده های ناب پدید آمده که می توانند گره گشایی کنند.




منبع:

1401/02/11
12:18:19
5.0 / 5
632
تگهای خبر: آنلاین , بازار , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
گل چرم