تجارت ایران در محاصره چند تهدید!

تجارت ایران در محاصره چند تهدید!

گل چرم: با حکم وزیر صنعت، معدن و تجارت،   علیرضا پیمان پاک بعنوان رئیس جدید سازمان توسعه تجارت کار خودرا آغاز نموده و بگفته کارشناسان، بنظر می رسد وی در همان ماه های ابتدایی با چند چالش در تجارت کشور مواجه شود.


به گزارش گل چرم به نقل از ایسنا، پیمان پاک در حالی جانشین حمیدرضا زادبوم شد که تجارت ایران در سالهای قبل و در دوره ریاست زادبوم، تجارب مثبت و منفی گسترده ای را پشت سر گذاشت، تجاربی که با وجود تغییر در دولت، خیلی از آنها به تیم اقتصادی جدید نیز منتقل خواهد شد.
تجارت خارجی ایران در حدود سه سال و نیم گذشته بیش از هر عاملی تحت تاثیر تحریم های اقتصادی آمریکا قرار داشته است. این تحریم ها از سویی موجب شد توجه مقامات اقتصادی و تصمیم گیران در سطح کلان بیش از گذشته به صادرات غیرنفتی جلب شود که در بلندمدت برای اقتصاد ایران نتایجی مثبت بر جای خواهد گذاشت ولی از طرف دیگر باتوجه به محدودیت های بین المللی توسعه صادرات و حضور در بازارهای هدف با دشواری هایی جدی دست به گریبان بوده است.
هرچند تصمیم گیری برای تداوم مذاکرات برای احیای برجام در سطح کلان سیاسی گرفته خواهد شد اما رئیس جدید سازمان توسعه تجارت باید سازمان خودرا تحت تاثیر این تصمیم اداره کند. در صورت تداوم تحریم ها، گسترش تجارت ایران با کشورهای اروپایی و مقاصد دورتر در آفریقا، آمریکا یا شرق آسیا همچنان محدود خواهد ماند و همین موضوع دستیابی به هدف گذاری های کلان صادرات غیرنفتی کشور را با دشواری مواجه می کند.
بغیر از تحریم ها، بحث عضویت یا عدم عضویت ایران در گروه مالی اف ای تی اف نیز همچنان محل جدال است. قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه این گروه سبب شده تبادلات مالی و بانکی کشور با دشواری های فراوانی روبه رو شود و همین موضوع در راه بازگشت ارز حاصل از صادرات به ایران محدودیت هایی را ایجاد کرده است. سرنوشت این دو عامل سیاسی احیانا بر کارنامه نهایی عملکرد رئیس جدید سازمان توسعه تجارت سایه خواهد انداخت.
ارتباط با صادرکنندگان بخش خصوصی دیگر چالشی است که پیش روی تجارت ایران در ابتدای دولت سیزدهم قرار دارد. هرچند دعوا بر سر نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور، بیشتر میان اتاق تجاری و بانک مرکزی جریان داشته اما سازمان توسعه تجارت بعنوان متولی اصلی این حوزه راهی دشوار برای حفظ رضایت بخش خصوصی، همزمان با تامین نیازهای دولت داشته و باتوجه به نامشخص بودن سرنوشت تحریم ها، احیانا این روال در ماه های پیش رو نیز به قوت خود باقی خواهد ماند.
چالش بعدی که باز هم ریشه در چالش های بین المللی اقتصاد ایران دارد، محدودیت لیست شرکای اصلی تجاری کشور است. براوردها نشان میدهد که بیش از ۷۰ درصد از کل صادرات ایران تنها در بین پنج مقصد صادراتی توزیع می شود و در زمینه واردات نیز بخش مهمی از نیاز کشور تنها از چند کشور تامین می شود.
اما در زمینه صادرات اصلی ترین مقصد صادراتی ایران همچنان چین بوده است و بعد از آن عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و افغانستان قرار دارند. در بین صادرکنندگان کالا به ایران نیز امارات متحده عربی، چین و ترکیه سهم اصلی را دارند و کشورهای اروپایی مانند آلمان و سوییس با فاصله بسیاری از آنها در رتبه های بعدی ایستاده اند. کارشناسان بازارهای صادراتی معتقدند محدود شدن بازار صادرات کشور به چند کشور، در کنار از دست دادن فرصت حضور در سایر بازارها، ریسک کاهش ناگهانی صادرات تحت تاثیر بر هم خوردن روابط با یکی از کشورهای مقصد را نیز می افزاید و بدین جهت یکی از راهبردهای اصلی سازمان توسعه تجارت باید کوشش برای افزایش تعداد این مقاصد باشد.
در کنار تمام این مسائل که در کوتاه مدت به وجود آمده و البته باید پاسخی در زمانی کوتاه نیز دریافت کند، بحث تجارت آزاد ایران، افزایش همکاری با اتحادیه های اقتصادی، کاهش قوانین گمرکی، اعزام رایزن اقتصادی به کشورهای مختلف، افزایش همکاری با وزارت خارجه جهت استفاده از ظرفیت اقتصادی سفارتخانه ها و گسترش تنوع در سبد صادراتی ایران نیز بخش دیگری از دغدغه هایی است که رئیس جدید سازمان توسعه تجارت باید برای آنها چاره ای جدید پیدا کند، راهکار هایی که در صورت اجرائی شدن می تواند مبنای تحولی جدید در تجارت ایران باشد و در غیر این صورت خیلی از چالش هایی که در سالهای قبل به وجود آمده بودند، بجای خود باقی خواهند ماند.




منبع:

1400/06/27
12:24:38
5.0 / 5
1033
تگهای خبر: اتحادیه , بازار , صادرات , صادركنندگان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
گل چرم