ساخت مال ها، لوكس سازی یا كارآفرینی؟

ساخت مال ها، لوكس سازی یا كارآفرینی؟

به گزارش گل چرم یك كارشناس اقتصادی ساخت و ساز مال ها و مراكز تجاری از این دست را به شرط آن كه به كاهش هزینه های تولید و توزیع و رضایت مصرف كننده نهایی منجر شود، مفید و قابل توجیه دانست.



علیرضا حیدری در گفتگو با ایسنا، درباره ساخت و ساز مال ها، مراكز تجاری و مجتمع های بزرگ خرید در كشور و تأثیر آنها بر فرایند كارآفرینی در كشور اظهار داشت: اگر نگاه این باشد كه مكان هایی به اسم مال در كشور شكل بگیرند و كار توزیع كالا در حوزه صنعت، كشاورزی و خدمات را برعهده بگیرند و با این توزیع رضایتمندی مصرف كننده و تولید كننده را به دنبال داشته باشند و مهم تر اینكه هزینه های توزیع را كاهش دهند در عین حال به ایجاد اشتغال در حوزه خدمات كمك كنند، در آن صورت ساخت چنین مراكزی فی نفسه مطلوب و مفید می باشد.

وی افزود: مادامی كه مال ها و مجتمع های بزرگ تجاری به كاهش هزینه های تولید و توزیع در كشور منجر شود و مصرف كننده را راضی نگه دارد توسعه و گسترش آنها قابل توجه و مثمر ثمر است چون در حقیقت قیمت نهایی كالایی كه دست مصرف كننده می رسد از راه سیستم عرضه خدمات و توزیع كاسته می شود و منطقی می شود.

این كارشناس اقتصادی تصریح كرد: مال هایی كه ایجاد می شوند اساساً در درونشان یك تقسیم كار اتفاق می افتد؛ یعنی شركت هایی هستند كه درون این مال ها حضور می یابند و كار توزیع را انجام می دهند حال امكان دارد خودشان تولید كننده باشند و كار توزیع را انجام دهند یا توزیع كننده بزرگ باشند یا اساساً یك برند مطرح باشند. مصرف كننده قیمت ها را می فهمد و اگر از خدمات این مال ها استفاده می نماید برای این است كه می خواهد سود ببرد و كمتر هزینه كند بنابراین اگر استقبال از مال ها در كشور افزایش یابد كه هدف تأسیس از آنها هم احتمالاً این است ایراد و اشكالی به آن وارد نمی دانم.

حیدری متذكر شد: فراموش نكنیم هر اتفاق و هر مكانیسمی كه بتواند كالای تولید شده را ارزان تر و با كیفیت تر به دست مصرف كننده برساند و خدماتی كه عرضه می كند مشتری مدار باشد، می تواند در اقتصاد بعنوان یك ابزار پرارزش مورد توجه قرار گیرد بنابراین اگر دیدگاه موافقان گسترش مال ها چنین فرایندی باشد با آن موافقم ولی اگر تبدیل به قاعده انحصار شود قابل دفاع نیست.

به گفته وی یكی از آثار جانبی ایجاد مال ها این است كه رقبای جانبی را حذف می كنند و فروشگاه ها و مغازه های كوچك تر كه قابل رقابت با آنها نیستند از گردونه اقتصاد خارج می شوند بنابراین اگر چنین اتفاقی بیفتد و قاعده انحصار بر مال ها حاكم شود به ایجاد مفسده در اقتصاد منجر و مضر تلقی خواهد شد.

این كارشناس اقتصادی از میادین تره بار بعنوان یك نوع مال نام برد و اظهار داشت: اگر استقبالی كه از این میادین صورت می گیرد و مردم با انبوهی از تقاضا وارد این میادین می شوند و قیمت و كیفیت كالا را برای خود مناسب می بینند در مال ها هم اتفاق بیفتد و مال ها هم چنین خصوصیت را پیدا كنند اساساً مفید خواهد بود ولی در نظر داشته باشید كه كنترل قیمت ها در میادین تره بار تحت نظارت شهرداری انجام می شود و با هر قیمتی نمی توان كالا فروخت. درست است كه تحت اجاره افراد و اشخاص است ولی قاعده كنترل و نظارت بر قیمت و كیفیت توسط شهرداری انجام می شود و همین امر سبب بالا رفتن رضایتمندی در مردم می شود؛ در حالیكه در مال ها، هزینه غرفه ها و مغازه ها سر به فلك می زند و طبعاً در سرمایه گذاری افرادی كه كار فروش را انجام می دهند، مؤثر است. ضمن آنكه مال ها امكان دارد در رقابت با یكدیگر كاری كنند كه در مجموعه زنجیره خود به یك انحصار منتهی شود تا نبض بازار را خود به دست بگیرند.

به گزارش گل چرم به نقل از ایسنا، قبل از این خیلی از كارآفرینان تزریق منابع بانكی و هزینه های هنگفت برای ساخت مال ها را مورد انتقاد قرار داده و بر لزوم هدایت منابع بانكی در شرایط اقتصادی موجود به سمت و سوی تولید تاكید كرده بودند.




1397/12/16
13:38:24
5.0 / 5
5496
تگهای خبر: بازار , تولید , خدمات , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
گل چرم