ورود کمیسیون کشاورزی اتاق ایران به ماجرای گرانی برنج

ورود کمیسیون کشاورزی اتاق ایران به ماجرای گرانی برنج

به گزارش گل چرم، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران طی نامه ای از معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی خواهان رسیدگی به بازار برنج وارداتی شد.



به گزارش گل چرم به نقل از مهر، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نامه ای به احمد خانی نوذری، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ضمن اشاره به چالش های بوجود آمده در حوزه بازار برنج و نامه اتاق هرمزگان در این خصوص اظهار داشت: کمیسیون کشاورزی اتاق ایران همواره بر اهمیت تنظیم متوازن و پایدار بازار در نقاط مختلف کشور، بخصوص استانهای جنوبی، تاکید دارد. موارد مطرح شده همچون تاثیر ممنوعیت فصلی واردات برنج بر تعادل عرضه و تقاضا و مشکلات ناشی از آن، بخصوص افزایش قیمت تا ۶۰ درصد در بعضی استان ها، به خوبی بیان کننده نامتوازن بودن بازار برنج در فصول سال است.
تصویب نامه شماره ۰۲۰/۱۶۲۷۶۵ با رویکرد پشتیبانی از تولید داخلی و ایجاد اولویت برای شرکتهای مشارکت کننده در خرید برنج داخلی تنظیم شده است. در حالیکه این رویکرد به نفع تولیدکنندگان داخلی است، صدمه ها و چالش هایی هم به دنبال دارد از جمله: ذائقه مصرف کنندگان یکی از این موارد است. در استان هایی مانند هرمزگان که مصرف برنج خارجی سهم عمده ای در سبد غذایی خانوار دارد، محدودیت های فصلی واردات و تاکید بر واردات داخلی امکان دارد تعادل بازار را بر هم بزند و سبب نارضایتی مصرف کنندگان شود.
نوسانات قیمتی مبحث دیگر است. ممنوعیت فصلی واردات می تواند باعث کمبود عرضه و افزایش بی رویه قیمتها شود که نتیجه آن به زیان مصرف کنندگان خواهد بود. این امر همینطور فشار زیادی بر شرکتهای واردکننده آورده که در سالهای اخیر با محدودیت های ارزی هم دست و پنجه نرم کرده اند.
توزیع ناعادلانه مبحث دیگر است. سیاست های فعلی به طور عمده منافع تولیدکنندگان برنج در مناطق مرکزی و شمالی کشور را تأمین می کند، در حالیکه نیازهای استانهای جنوبی که تکیه بیشتری بر برنج خارجی دارند، به خوبی در نظر گرفته نشده است.
پیشنهاد می شود به منظور پیشگیری از نوسانات غیرضروری در بازار و تأمین نیازهای واقعی مناطق مختلف، سهمیه واردات بر مبنای نیاز و ذائقه مصرف استانی تعیین شده و استثناهایی برای استان هایی مانند هرمزگان در نظر گرفته شود تا با تاکید بر برنج خارجی، از کمبود و افزایش قیمتها جلوگیری شود.


منبع:

1403/07/30
09:10:17
5.0 / 5
12
تگهای خبر: بازار , تولید , جهاد كشاورزی , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
گل چرم