در گفتگو با كارشناسان مطرح شد

آیا نیاز به واردات برنج داریم؟

آیا نیاز به واردات برنج داریم؟

گل چرم: بگفته کشاورزان و کارخانه داران برنج، امسال تولید برنج کاهش 30 درصدی داشته و برای تنظیم بازار به واردات برنج نیاز است تا برنج گرفتار رکود گرانی نشود و این درحالیست که برخی دیگر نیز معتقدند ما کمبودی در این محصول نداریم و واردات آن فقط هدر رفت هزینه است. این اظهارات ضد و نقیض این سوال را مطرح میکند که بالاخره نیاز به واردات برنج داریم یا نداریم؟



به گزارش گل چرم به نقل از ایسنا، برنج از مهم ترین غلات و اقلام غذایی جهان است. نیمی از جمعیت جهان، به برنج به عنوان غذای اصلی وابسته هستند. ایران سالانه بالاتر از ۲ میلیون تن برنج تولید می کند که بیشترین برنج تولید شده مربوط به دو استان مازندران و گیلان است. تابستان شروع فصل برداشت برنج است و در انواع مختلف برنج، این زمان برداشت متفاوت می باشد و در نقاط متفاوت این بازه زمانی می تواند اختلاف یکی دو هفته ای داشته باشد. با عنایت به این که چندین سال است که جهان خصوصاً ایران درگیر تغییرات اقلیمی است، شرایط جوی، بارش های بی موقع، کم بارشی های شدید و... را تجربه می نماییم که همچون آنها بارش باران در مرداد ماه است که می تواند ورس و یا خواب رفتگی برنج را به همراه داشته باشد و این پدیده در بعضی مواقع می تواند به محصولات شالیزارها لطمه وارد کند. این لطمه ها می تواند کاهش میزان برنج شالی هایی که برداشت می شود را به همراه داشته باشد.

در این میان بگفته کشاورزان و کارخانه داران برنج علاوه بر بارندگی ها، مطالبی همچون کاهش سطح زیر کشت برنج به علت تغییر کاربری ها و... سبب کاهش سطح زیر کشت برنج شده است و هیچ ذخیره برنجی نیز نداریم و می تواند رکود برنج و افزایش قیمت و کمبود این محصول را به همراه داشته باشد که این مسئله نیز نظرات متفاوتی را به دنبال داشته است.

جمیل علیزاده شایق- رییس هیات مدیره و دبیر انجمن برنج ایران- در گفتگویی با ایسنا، درباره ی موضوع سطح زیر کشت برنج و نیاز به واردات اظهار کرده بود: برداشت برنج تا شهریور و حتی مهر ادامه دارد و بنا بر اعلام وزارت جهاد کشاورزی سطح زیر کشت برنج در کشور حدود ۷۰۰ هزار هکتار است. بر خلاف آن چه که فکر می کردیم در فروردین و اردیبهشت بارندگی نخواهیم داشت؛ بارندگی های خوبی رخ داد و همین مسئله نیز سبب شد که کشاورزانی که قصد کشت برنج نداشتند از این کار استقبال کنند. همین طور به علت پربودن انبارها و مناسب بودن شرایط کمی وکیفی تولید ما دیگر نیاز به واردات برنج نداریم و اگر برنجی وارد شود در حق ارز محدود کشور و مردم ظلم است چونکه این ارز باید در جای مهم تری هزینه شود.

به گفته وی همین طور سطح زیر کشت برنج مناسب می باشد و به علت آفتاب های داغ تیرماه و مردادماه برنج ها از نظر کیفی و کمی وضعیت خوبی دارند. بدین سبب به علت آفتاب داغ تابستان و بارش های مناسب و اضافه شدن سطح کشت، نسبت به سالهای پیش از نظر کیفی و کمی در وضعیت مناسبی قرار داریم و امسال حداقل ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن برنج سفید خواهیم داشت و چه بسا میزان تولید حتی بیشتر نیز باشد و شاید این بارندگی های مردادماه سبب خوابیدگی برنج شده باشد اما با چند روز تابش نور خورشید و گرمای هوا باردیگر برنج ها شادابی خودرا به دست می آورند.

هیچ آمار دقیقی از سطح زیر کشت برنج وجود ندارد

ر حالی که نظراتی بر اساس تولید مناسب برنج وجود دارد، سید تقی جعفریان - رییس هیئت مدیره کارخانجات تولید برنج شمال کشور و عضو انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج ایران- معتقد می باشد که هیچ آمار دقیقی از میزان تولید برنج در کشور وجود ندارد. همین طور با وجود این که بارها اعلام نموده ایم به آمار دقیقی نیاز داریم هیچ کس هیچ اطلاعاتی ندارد. به کرات اعتراض کرده ایم که میزان تولید را اعلام کنند که واردکنندگان از آن اطلاع داشته باشند و دولت نیز درباره ی وضعت برنج کشور اطلاعات کامل داشته باشد؛ اما هیچکس هیچ اطلاعاتی ارائه نمی دهد.

وی ادعا داشت: میزان تولیدی که اعلام می شود اصلا درست نیست. آمار غلط ارائه می شود از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن و... آمار ارائه می شود که هیچ کدام صحت ندارند. هر ساله زمینهای زیرکشت برنج کوچک و کوچک تر و تغییر کاربری داده می شوند. امسال نیز باتوجه به شرایط جوی کسری محصول داریم. مسئولین متولی باید پاسخگو باشند.

به گفته جعفریان، برنج طارم امسال با کسری حدود ۳۰ درصدی مواجه می باشد و برمبنای آمار کشاورزان نیز ۲۰ تا ۳۰ درصد در زمین ها کسری محصول وجود دارد که همچون این دلیلهای می توان به این که شرایط جوی و بارندگی ها به محصولات لطمه وارد کردند، کود و سمی که استاندارد و مناسب نیستند و این که بذرهای ما اصلاح شده نیستند اشاره نمود. خیلی از افراد نیز زمینهای خودرا از برنج تغییر کاربری داده اند و بدنبال واردات صیفی جات و مرکبات هستند چونکه درآمد بیشتری نسبت به برنج دارد و در این کسری آب دیگر کاشت برنج برای آنها صرفه ندارد. هر ساله از میزان زمینهای زیر کشت برنج کم می شود که بیشتر نمی شود و این لطمه بزرگی است که نیاز به واردات را بیشتر می کند.

بیشتر بخوانید:

برنجکاران بدنبال تغییر کاربری هستند

امسال نیاز به واردات نداریم


مسیح کشاورز - دبیر انجمن واردکنندگان برنج- در گفت و گو با ایسنا، درباره ی سطح زیر کشت برنج در کشور اظهار داشت: سطح زیر کشت برنج در کشور، اگر باتوجه به شرایط ساخت و سازهایی که صورت می گیرد و شرایط اقلیمی کاهش نیافته باشد همچون سالهای گذشته است. آن چه که کشاورزان و تولیدکنندگان برنج در شمال کشور هنگام خرید برنج مطرح می کنند و عضو انجمن برنج نیز هستند می گویند این است که باتوجه به بارندگی های اخیری که رخ داد، متاسفانه حدود ۳۰ درصد محصولات لطمه دید و نسبت به سالهای گذشته ۳۰ درصد کاهش تولید در فصل زراعی جدید داریم. این افراد کسانی هستند که کشاورز هستند و کارخانه دارند و اطلاعات آنها کاملا قابل اطمینان و اتکا است.

کشاورز افزود: مسئله مهم این است که کشاورز و کارخانه دار برمبنای مشاهدات میدانی اعلام می کند که ۳۰ درصد نسبت به سال قبل محصولاتی که وارد کارخانه می شود، برنج شالی هایی که برداشت می شود کمتر است، شاید شالی به اندازه سال قبل نیز وجود داشته باشد اما ۳۰ درصد برنج آن به علت لطمه هایی که خوشه دیده است قابل فرآوری نیست.
ذخیره برنج ایرانی در کشور وجود ندارد
وی اضافه کرد: نکته مهم این است که هیچ ذخیره برنج ایرانی در انبارهای کشور نداریم. در سال ۱۴۰۲ بخش خصوصی به مسئله ورود کرد و به امید این که هم برنج با قیمت مناسبی به دست خریدار برسد و هم کشاورز گرفتار ورشکستگی نشود، محصولات را خریداری کرد اما امسال مسئله متفاوت تر است. امسال هر محصولی که وارد بازار می شود، هنوز شرکت های بزرگ برای خرید اقدام نکرده اند و علت آن نیز این است که دولت قرار بود مشوق هایی دهد و متاسفانه این کار را نکرد و شرکت های بزرگ نیز تمایلی ندارند که در این حوزه سرمایه گذاری کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به اینکه برداشت و خرید و فروش برنج بصورت سنتی صورت می گیرد افزود: این شیوه اساسا هم گرانی و هم رکود را به همراه خواهد داشت چونکه قدرت خرید برنج ایرانی وجود ندارد و نیاز است که بخش خصوصی قدرت مند که فروشگاه زنجیره ای نیز دارد به قضیه ورود، برنج را خریداری و به بازار عرضه نماید. بارها این نظرات را بصورت رسمی نیز به دولت اعلام نموده ایم.
اما و اگرهای قانون ممنوعیت واردات
وی درباره ی برنج خارجی اشاره کرد: متاسفانه رویه ای طی سال ۱۳۹۰ در مقطعی به وجود آمد که دولت میزان زیادی برنج وارد کرد و سپس اعلام نمودند که برای پشتیبانی از تولید باید ممنوعیت واردات را اعمال نماییم و این مسئله تبدیل به قانون شد. امسال نیز این قانون درحال اجرایی می باشد. مشکلی که وجود دارد و آنرا گوشزد کردیم این بود که اگر در سال ۱۴۰۲ ممنوعیت واردات قرار شد به این علت بود که در سال ۱۴۰۱ حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شد و اگر یک میلون و ۲۰۰ هزار تن مصرف شده باشد، حدود ۲۰۰ هزار تن باقی مانده به سال ۱۴۰۲ منتقل شده است و نگرانی وجود نداشت.

کشاورز درباره ی میزان واردات امسال افزود: حدود ۴۵۰ هزار تن در سال ۱۴۰۲ و پیش از دوره ممنوعیت و امسال نیز به همین میزان برنج وارد شد اما با این تفاوت که از سال ۱۴۰۱ ذخیره ای وجود داشت که نگرانی بازار را رفع می کرد ولی امسال هیچ ذخیره ای وجود ندارد. واردکنندگان طی مرداد و شهریور که در اواسط آن هستیم، حتی یک کیلو برنج نیز برای عرضه ندارند و درسطح عرضه کشور کمبود برنج وجود خواهد داشت که منجر به گرانی و گران فروشی می شود.
ممنوعیت واردات برنج کمکی به رونق تولید داخلی نمی کند
وی اضافه کرد: با عنوان پشتیبانی از تولید داخلی، واردات برج ممنوع گردید اما این مسئله نه فقط کمکی به رونق برنج ایرانی نکرد بلکه به اقشار لطمه پذیر جامعه که برنج پاکستانی و هندی مصرف می کردند و حال مجبور به خریداری برنج ایرانی با قیمت بالاتر هستند لطمه وارد میکند. در چنین شرایطی که بازار خالی است و مردم نیز نمی توانند برنج ایرانی را خریداری کنند، این ممنوعیت واردات اصلا منطقی نیست.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد و ۶ دهک جامعه برنج خارجی مصرف می کنند اظهار داشت: پشتیبانی از تولید داخلی با ممنوعیت واردات، به ضرر مردم و سطح برنج خارجی است که گرفتار کمبود شده است. این شرایط در حالیست که اگر قسمتی از برنج ایرانی را نیز دلال ها خریداری کنند، بواسطه گران شدن برنج خارجی، برنج ایرانی را نیز گران می کنند و این مسئله به رکود برنج ایرانی و ضرر کشاورز دامن می زند. این مسئله ای است که اگر بصورت منطقی به آن نگاه نماییم قابل دفاع است و اگر شعار دهیم که بطور مثال در مقایسه با سال ۱۴۰۰ افزایش تولید برنج داریم و نمی دانم چرا باید با سال ۱۴۰۰ مقایسه شود اصلا درست نیست. حتی مستندات میدانی نیز درباره ی این آمار وجود ندارد و فقط نظرات کارشناسی است.
لزوم ترخیص برنج وارداتی از گمرکات برای تنظیم بازار
کشاورز ضمن تاکید بر این که باید به اطلاعات تولیدکنندگان، کارخانه دارها و کسانی که متولی هستند استناد نماییم اظهار داشت: در یک مقطعی برنج خارجی وارد کشور شد اما تا قبل از ۳۱ تیرماه از گمرک ترخیص نشده و رسوب کرده است و این درحالیست که ارز آن نیز پرداخت شده و به لحاظ هزینه های نگهداری، انبارداری، سرمایه ای و... لطمه هایی به همراه دارد که منجر به افزایش قیمت تمام شده می شود. پیشنهاد ما به وزیر جهاد کشاورزی این بود که حداقل قسمتی از این برنج وارد کشور شود تا هم بازار را تنظیم کند و سپس بررسی نماییم که با این میزانی که در گمرک وجود دارد آیا نیاز به واردات هست یا نه؟ این کمکی است که دولت می تواند به ما، مردم و بازار کند تا از رکود برنج ایرانی و گرانی جلوگیری نماید.
تفاهم نامه بخش خصوصی و دولتی برای پشتیبانی از مشارکت کنندگان در طرح خرید برنج ایرانی
بر اساس اطلاعات انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج ایران وی همین طور درباب حمایت های دولت مطرح کرده است: بر طبق تفاهم نامه میان دولت و بخش خصوصی مقرر شده بود، مشارکت کنندگان در طرح خرید برنج ایرانی مشوق هایی دریافت نمایند تا طرح ادامه یافته و شرایط برای رونق وتوسعه بازار و بهبود کمی و کیفی برنج ایرانی برقرار شود. برمبنای تفاهم نامه منعقده با استاندارمازندران و ابلاغ دستورالعمل نحوه مشارکت بخش خصوصی در خرید برنج ایرانی به روسای سازمان های جهاد کشاورزی سه استان شمالی و دستور وزیر جهادکشاورزی وقت، مشارکت کنندگان در طرح خرید برنج ایرانی، مشمول مساعدت برای واردات برنج می شوند.

کشاورز با تاکید براینکه هرساله میزان واردات برنج متناسب با وضعیت تولید تعیین می شود، توضیح داد: تشویقی که قرار بود به عنوان مشوق واردات برنج به شرکتها داده شود از محل واردات تعیین شده در نظر گرفته می شد و قرار نبود این تشویق به افزایش واردات برنج منتهی شود. براین اساس، قرار بود سازمان های جهادکشاورزی سه استان شمالی گزارشی از مجموع برنج خریداری شده توسط هر شرکت آماده و در اختیار وزارت جهادکشاورزی قرار دهند تا معاونت توسعه تجاری این وزارتخانه بر طبق عملکرد شرکتها به ایشان مساعدت واردات برنج اختصاص دهد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج ایران ضمن اشاره به این که از دی ماه سال ۱۴۰۲ تا کنون، هنوز هیچ گزارشی ارائه نشده است؛ اظهارکرد: در این خصوص چندین جلسه با مدیران وزارت جهادکشاورزی برگزار و آخرین بار در ایام آغازین شهریور ماه جاری با حضور معاون توسعه تجاری و مدیران جهادکشاورزی استانهای شمالی نشستی برگزار و مصوب شد که در اولین فرصت گزارش خودرا عرضه کنند اما همچنان چون ۸ ماه گذشته هیچ گزاری ارائه نشده است.

وی افزود: انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج ایران و اعضاء آن پشتیبانی از تولید داخل را در اولویت می دانند اما باور داریم پشتیبانی از تولید داخل و واردات جهت پشتیبانی از مصرف کننده باید منطقی و با در نظر گرفتن اولویت ها باشد. در آغاز سال ۱۴۰۲ به خواسته و دعوت وزارت جهادکشاورزی و استاندار استان شمالی، شرکت های عضو انجمن در طرح خرید برنج ایرانی مشارکت کردند، این مشارکت از یک سو مانع رسوب برنج تولید سال ۱۴۰۱ در انبار کشاورزان شد و از طرفی تعدیل و کاهش چشم گیر قیمت برنج ایرانی و بازگشت آن به سفره خانوار ایرانی را فراهم نمود. با تصویب و ابلاغ دستورالعمل، بامشارکت شرکت های بزرگ وتوانمند که امکان فراوری وتوزیع مستقیم در فروشگاه های زنجیره ای خودرا دارنددر طرح خرید برنج ایرانی در آغاز زمستان سال گذشته، بازار برنج ایرانی با شوکی مثبت و رونق روبرو شد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج ایران ضمن اشاره به این که تعلل و تاخیر مدیران جهادکشاورزی سه استان شمالی، لطمه هایی جدی را متوجه بازار برنج کشور کرده است، افرود: این تعلل و بدقولی از یک سو باعث شده تا شرکتها علاقه ای به مشارکت باردیگر در طرح خرید برنج ایرانی نداشته باشند و از طرفی سبب افزایش قیمت برنج ایرانی می شود و معطل ماندن واردات برنج برای تامین کسری بازار کشور، به سفره بالاتر از ۵۰ میلیون نفر جمعیت کشور که در دهک های کم برخوردار قرار می گیرند، لطمه می زند.





منبع:

1403/06/19
11:08:31
5.0 / 5
65
تگهای خبر: استاندارد , بازار , تجربه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
لینک دوستان گل چرم
گل چرم